Hogeschool Windesheim

Tabellen

Aangepast op

Tabellen in MS office applicaties.

Met tabellen probeer je overzichtelijk veel informatie en/of data weer te geven. Voor veel mensen zijn tabellen lastig om te lezen. Het is daarom voor te stellen dat mensen met een beperking tabellen interpreteren heel lastig vinden. Zeker als ze groot en complex zijn. Stel jezelf daarom eerst de vraag: Hoe kan ik deze tabel zo eenvoudig mogelijk maken? Soms wordt het duidelijker als je van één tabel, twee aparte tabellen maakt.

Gebruik bij het opstellen van tabellen altijd de tabelfunctie van de applicatie. Benoem in de tekst de tabel en voeg eventueel een korte omschrijving toe. Vermijd het gebruik van kleuren als markering van rijen, kolommen of cellen. Op deze manier is het voor iedereen snel duidelijk wat het doel van de tabel is.

Toepassing in MS Word, SharePoint, Brightspace en Ans.

MS Word

  1. Maak een nieuw document, of bewerk een bestaand document
  2. Ga in het menu naar het onderdeel "Invoegen" en kies voor "Tabel"
  3. Bepaal het formaat van je tabel, en voeg de tabel toe.
  4. Ga naar de Eigenschappen van de tabel via;
    • Het menu onderdeel "Indeling van de tabel", en kies voor "Eigenschappen"
    • Gebruik het rechtermuisknop- of contextmenu terwijl je de tabel geselecteerd hebt, en kies voor "Tabeleigenschappen"
  5. Op het tabblad "Rij" in de eigenschappen staan 2 opties, zorg dat;
    • De optie "Rij eventueel splitsen bij nieuwe pagina" uit staat
    • De optie "Rij als veldnamenrij herhalen bovenaan iedere pagina" aan staat
  6. Op het tabblad "Alternatieve tekst" in de eigenschappen kun je een korte en lange omschrijving toevoegen voor de Tabel

Als je met de "Tab-toets" op je toetsenbord eenvoudig door de tabel kunt navigeren, dan kan ondersteunende software dit over het algemeen ook.

Screenshot van Tabeleigenschappen in Microsoft Word

SharePoint

  1. Op een nieuwe of bestaande pagina kies je voor webonderdeel "Tekst"
  2. In het bewerken van de tekst kun je gebruik maken van de knop "Tabel invoegen".
  3. Kies het formaat van de tabel en voeg de tabel toe.
  4. Wanneer je een cel in de tabel selecteert krijg je een nieuw menu met opties om te tabel te bewerken.
  5. In dit menu staat een Toegankelijkheidsassistent waarmee je kunt aangeven of de rijen en/of kolommen een titel bevatten. Ook staat hier de optie om een alternatieve tekst op te geven.
Screenshot tabel toevoegen in SharePoint
Screenshot van toegankelijkheidsopties in SharePoint bij een tabel

Brightspace

  1. Maak een nieuwe pagina, of bewerk een bestaande pagina
  2. Voeg een tabel toe via de "Tabel" knop, en vervolgens te kiezen voor "Tabel invoegen".
  3. Bepaal het formaat en voeg de tabel toe
  4. In de tabeleigenschappen kun je nog een titel voor de tabel meegeven. Deze titel kan voor lezers een duidelijke samenvatting geven waar de tabel voor wordt gebruikt.
Screenshot toevoegen van een tabel in Brightspace
Screenshot tabel eigenschappen in Brightspace

ANS

  • Maak een nieuwe toetsvraag of bewerk bestaande toetsvragen
  • Kies voor de knop "Tabel" om een tabel toe te voegen
  • Klik nogmaals op de knop "Tabel" om daarna met "Voeg titel toe" een rij met de titel toe te voegen.
  • Geef de eerste cel van een kolom een duidelijke naam
  • Voeg naar wens meer rijen en kolommen toe
  • Voeg waar mogelijk een tekstblok boven of onder de tabel toe, om uit te leggen waar de tabel voor gebruikt wordt, of wat er af te lezen is.
Screenshot van een tabel toevoegen in Ans
Vorige Artikel Taal