Bij een toetsafname gaat nog wel eens iets fout; vaak komt dit door verkeerde instellingen in Ans. In dit artikel geven we je een paar tips waar je aan kunt denken om het probleem op te lossen.
Bij het klaarzetten van een toets, maak je een aantal opgaven aan in een itembank. Controleer of alle vragen een puntentoekenning hebben. Dit doe je door het Vak > Toets > Opgaven te openen, zoals hieronder afgebeeld.
Foto: bij de opgave, zie je onder de beschrijving het aantal punten. Als dit er bij jou niet staat, dan zul je de vraag moeten bewerken om de punten toe te voegen. De toets zal naar verwachting nu wél werken.
Met de Toegankelijkheidsfunctie in Ans, kun je de toets afschermen met wachtwoord, verplichte aanwezigheid bepaalde locatie (campus Zwolle, Almere) en het toestaan van hulpmiddelen blokkeren. Het kan zijn dat hier een optie verkeerd is ingesteld. Controleer dit door naar het Vak > Digitale toets > Instellingen > Toegankelijkheid te gaan. Het advies is om bij twijfel, alle opties uit te schakelen en de toets dan te testen.
Doen één of meerdere studenten een herkansing met dezelfde toets? Dan werkt de afname niet. Het advies is om voor elke afname een aparte, digitale toets klaar te zetten. In de koppeling met Educator en Ans wordt vanaf studiejaar 22/23 altijd een herkansing aangemaakt.
Controleren of de student al eerder de toets heeft afgenomen
Open de digitale toets en klik op Afname. Controleer of één van de studenten al eens eerder de toets heeft ingeleverd. Als dit het geval is, zul je de toets moeten dupliceren.
Is er geen herkansingingstoets beschikbaar? Uitleg: toets dupliceren
Het dupliceren van de toets kan door de oude digitale toets te openen, en dan op Instellingen te klikken. Onderaan de pagina zie je de optie om de toets te kopiëren.
Zodra je hierop klikt, moet je een paar zaken instellen, namelijk:
- Toetsafname moment via Instellingen > Toetsafnames
De toets kan nu worden afgenomen.
Houd er rekening mee dat de student bij het inloggen in ans.app, zijn Windesheim gebruikersnaam en wachtwoord invult.
Het kan zijn dat:
- De student het verkeerde gebruikersnaam invult. Stel de student heeft nummer s1100037, dan is de gebruikersnaam voor Almere [email protected] (met hoofdletter 'S') en in Zwolle [email protected] (met kleine letter 's').
- Verkeerd wachtwoord. Je kunt tijdens het maken van een toets het wachtwoord van een student niet herstellen. Dit moet op een niet-toetscomputer via password.windesheim.nl.
Bij het klaarzetten van een toets, worden de studenten toegevoegd aan het vak. Het kan dat de student niet is gekoppeld aan het vak. Dit controleer je door het Vak te openen en op Deelnemers te klikken. Controleer of de student is toegevoegd door op het studentnummer te zoeken.
Het kan óók dat er geen Windesheim mailadres is gekoppeld aan het studentnummer. Controleer in Ans of de student is toegevoegd, en zo ja: of het mailadres is gekoppeld. Zo niet, dan kun je dit aanpassen door naar de Instellingen van de student te gaan.
Het toevoegen van studenten aan een toets, gebeurt handmatig met een excelsheet. De resultaten worden bij een papieren toets handmatig geüpload. Het kan zijn... (@Iljana)