Hogeschool Windesheim

Hoe maak ik een Rubric?

Aangepast op

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je een Rubric maakt.

Het maken van een Rubric

  • Navigeer naar Cursusbeheerder in de navbar van de cursus. 
  • Klik op Rubrics
  • Klik op Nieuwe Rubric

Het volgende beeld zal verschijnen:

1. Geef de Rubric een naam

2. Zet de status van de Rubric op Gepubliceerd.

  • Rubrics die staan ingesteld als 'Concept' of 'Gearchiveerd' kunnen niet worden gekoppeld aan een opdracht of een discussie. 

3. In de bovenste balk kun je:

  • de gewenste type rubric selecteren bij Type.  
  • de gewenste scoremethoden selecteren. 
  • de volgorde van niveaus aanpassen. 

4. Niveaus: Je kunt de niveaus naar eigen inzicht hernoemen

  • Gebruik de plus pictogrammen links en rechts van de niveaus om nieuwe niveaus toe te voegen. 
  • Je kunt het aantal punten voor elk individueel niveau wijzigen. 
  • Klik op het prullenbak pictogram om een niveau te verwijderen. 

5. Criterium: Voor elk criterium kun je een beschrijving en specifieke feedback toevoegen. 

  • Bij Eerste Feedback kan je criteria specifieke feedback toevoegen. Let op dat deze feedback niet wordt weergegeven in de algemene feedback. 
  • Aan de rechterkant zie je het aantal punten dat een student kan behalen.
  • Klik op het prullenbakpictogram aan de rechterkant om een criterium te verwijderen. 

6. Als je cirteria wilt groeperen om structuur in de Rubric aan te brengen kun je op Criterium Groep Toevoegen klikken om een nieuwe matrix aan de rubric toe te voegen. 

7. The Rubric tool zal de voortgang automatisch opslaan. 

Hoewel een rubric is ingesteld op Gepubliceerd, kunnen studenten de rubric niet zien. Dit is afhankelijk van de Zichtbaarheid van Rubric en of een rubric is gekoppeld aan een opdracht / discussie. Maak je dus geen zorgen over de status van Gebupliceerd.  

De Algemene Score vertelt een student alleen hoeveel hij of zij kan verbeteren. Het is een afzonderlijke functie in de tool Rubrics. 

De Totale Score is de score die uiteindelijk naar Score gaat als het is beoordeeld. 

1. De Algemene Score bevindt zich afzonderlijk onder elke criterium-groep. Je kan hier de prestatieniveaus opgeven op basis van de score die de student in totaal kan behalen. 

  • Voor elk niveau, vul in hoeveel punten een student moet behalen om dat niveau te voldoen. 
  • Middels het plus-icoontje kan je levels toevoegen. Je kan levels verwijderen via het prullenbak icoon. 
  • Je kunt per niveau feedback geven (in dit voorbeeld, kunnen studenten lezen wat ze moeten doen om een bepaald niveau te bereiken, en wat er gedaan kan worden om de volgende keer een hoger niveau te bereiken). 

Klik op Opties om meer instellingen te openen. 

  1. Selecteer of studenten de rubric kunnen zien bij de Rubriczichtbaarheid.
  2. Scores verbergen voor Cursisten als je niet wilt dat studenten de scores zien. 
  3. Je kunt een korte Beschrijving toevoegen aan de rubric. 
  4. Zorg dat je de box Competenties aangevinkt hebt onder Geavanceerde beschikbaarheid. Als het vakje niet is aangevinkt kun je een rubric/ opdracht of discussie etc. niet koppelen. 
  5. Klik op Sluiten om de rubric te sluiten en ga terug naar de rubric
Vorige Artikel Hoe kan ik de Overeenkomstdetectie van Ouriginal via Brightspace raadplegen?
Volgende Artikel Hoe koppel ik een Rubric aan een Opdracht of Discussie?