Deze instructie beschrijft hoe je in Brightspace volgens het toetsbeleid voor de Eigen Leerroute:
- een rubric structureert
- een rubric aan een Opdracht koppelt
- een Opdracht met een rubric beoordeelt
Nadat in Brightspace een Opdracht is beoordeeld, moet het resultaat worden overgezet naar WRS. Dit staat beschreven in een andere instructie.
- Ga naar Cursusbeheerder > Rubrics
- Ga naar Nieuwe rubric
- Vervang de tekst 'Zonder titel' en geef de rubric een Naam
- Pas bij de instellingen de scoremethode aan. Stel in: Aangepaste punten
- Op de plaats waar ‘Criterium 1’ staat, beschrijf je geen criterium, maar (een gedeelte van) de leeruitkomst (maximaal 500 tekens).
Het woord ‘criterium’ wordt standaard in Brightspace gebruikt, maar dit woord past niet bij de werkwijze binnen Windesheim rond leeruitkomsten. Zorg er dus voor dat de tekst in de linker kolom niet afgeleid is van de leeruitkomst, maar dat de leeruitkomst hier volledig wordt weergegeven.
Wanneer een leeruitkomst meer dan 500 tekens bevat, verdeel je de leeruitkomst over meerdere rijen. Als dit om een belangrijke reden niet mogelijk is, dan kun je ook op een andere manier leeruitkomsten koppelen aan een rubric (zie stap w). In het huidige voorbeeld is er gekozen voor het plaatsen van een gedeelte van een leeruitkomst ‘A1’. Dit gedeelte gaat over een anamnese afnemen en staat in één rij in de rubric.
- Maak vijf kolommen voor de niveaus. Voeg daarom aan de linkerkant een kolom toe. Je kunt ook vier kolommen maken.
- Geef de kolommen andere namen, van links naar rechts ‘Uitmuntend’, ‘Goed’, ‘Voldoende’, ‘Onvoldoende’ en ‘Zeer slecht’.
Wanneer je ervoor kiest om vier kolommen te gebruiken, laat dan de kolom ‘Zeer slecht’ weg.
De woorden ‘uitmuntend’, ‘goed’, ‘voldoende’, ‘onvoldoende’ en ‘zeer slecht’ corresponderen met cijfers op een 10-puntsschaal volgens het OER (Onderwijs- en Examenregeling) van Windesheim. Houd daarom deze woorden aan.
Het niveau is aan de linker kant het hoogst, omdat 1) dit in Brightspace de standaard instelling is en 2) studenten het beste onthouden wat ze als eerste lezen.
- Stel het juiste aantal punten in.
- Gebruik in geval van gelijke weging bij alle rijen in de rubric altijd het getal 10 bij ‘Uitmuntend’.
- Gebruik in geval van ongelijke weging het getal 10 bij de onderdelen die het vaakst voorkomen. Met het getal 10 kun je namelijk intuïtief beoordelen.
- Vul bij ‘Goed’ het cijfer 8 in, bij ‘Voldoende’ het cijfer 6, bij ‘Onvoldoende’ het cijfer 4 en bij ‘Zeer slecht’ het cijfer 1.
-
Vul de kolommen (zie voorbeeld):
- Beschrijf in de kolommen ‘Goed’ en ‘Voldoende’ het specifieke, observeerbare gedrag wat je van de studenten verwacht. Voorkom in je beschrijving het gebruik van de woorden als ‘goed’ en ‘voldoende’, aangezien studenten dan niet weten welk gedrag je daarmee bedoelt.
- Zet in de kolommen ‘Onvoldoende’ en ‘Zeer slecht’: “Wat onjuist is/ ontbreekt: zie toelichting beoordeling”. Wanneer je aan het beoordelen bent en een resultaat is onvoldoende of zeer slecht, dan geef je namelijk in jouw toelichting uitleg over waarom dit zo is.
- Optioneel: in de kolom ‘Uitmuntend’ kun je voorbeelden beschrijven van een uitmuntende prestatie. Je kunt de kolom ook leeg laten. Wanneer je kiest voor voorbeelden, schrijf dan: “Voorbeelden van een uitmuntende prestatie:” en geef daarna jouw voorbeelden. Bij het beschrijven van voorbeelden, voorkom je dat studenten rechten ontlenen aan een beschrijving die niet helemaal passend is bij het beoordelen. De examencommissie heeft veel werk aan dergelijke situaties en dat willen we voorkomen. Wil je geen voorbeelden geven? Zet dan als tekst neer: “Wat het uitmuntend maakt, zie toelichting beoordeling.”
In de onderstaande tabel staat een uitgewerkt voorbeeld van ingevulde kolommen. In de kolom waarin ‘Uitmuntend’ staat, is ervoor gekozen om geen voorbeelden te geven. In plaats daarvan staat er de tekst: “Wat het uitmuntend maakt, zie toelichting beoordeling.”
- Om de tabel straks gemakkelijker op te bouwen, verwijder je alle volgende rijen door te klikken op Rij verwijderen.
- Klik op + Criterium toevoegen om een rij toe te voegen, waarin dezelfde puntentelling als in de rij erboven automatisch verschijnt.
- Herhaal deze stap afhankelijk van het aantal (gedeeltes van) leeruitkomsten. In het voorbeeld zijn de tweede en derde rij gevuld met gedeelten van een leeruitkomst.
- Soms wordt één leeruitkomst getoetst in een rubric, soms meerdere leeruitkomsten.
- Wanneer er één leeruitkomst getoetst wordt, is er dan bij elk deel van de leeruitkomst (elke rij in de rubric) sprake van dezelfde weging? Of wanneer er meerdere leeruitkomsten getoetst worden, is er dan bij elke leeruitkomst sprake van dezelfde weging? Zo ja, laat dan overal de puntentelling staan.
- Is er bij sommige rijen sprake van een andere weging? Verander dan de weging. Stel, je wilt dat een rij 0,5 keer meetelt, vul dan in de laatste kolom het cijfer 5 in. Brightspace berekent automatisch wat er in de overige kolommen aan punten moet worden ingevuld. Controleer wel altijd of dit goed is gegaan, omdat het soms mis gaat in de automatische berekening! Stel, je wilt dat een rij 1,5 keer meetelt, vul dan in de laatste kolom het cijfer 15 in. Wil je dat een rij 2 keer meetelt, vul dan in de laatste kolom het cijfer 20 in. Hieronder vind je een voorbeeld van deze notatie:
- Voeg altijd één voorwaardelijkheid toe, waarin staat dat de student op elk onderdeel van de rubric minimaal een voldoende moet halen om de leeruitkomst(en) te behalen. Ook bij het gebruik van vijf kolommen (uitmuntend, goed, voldoende, onvoldoende en zeer slecht) is dit noodzakelijk. Klik voor het aanmaken van een voorwaardelijkheid op Criteriagroep toevoegen.
- Vul in de linker kolom ‘Voorwaardelijkheden’ in en verwijder de laatste drie kolommen.
- Vul in de linker kolom ‘Voldaan’ en in de rechter ‘Niet voldaan’ in. Vul in beide kolommen 0 punten in. Je wilt immers dat studenten geen punten krijgen bij de voorwaardelijkheden.
- Geef de voorwaardelijkheid een titel. In onderstaand voorbeeld is de titel: ‘Elk onderdeel voldoende’.
- Vul tekst in bij de kolom ‘Voldaan’. Optioneel: vul tekst in bij de kolom ‘Niet voldaan’. In het onderstaande voorbeeld is in beide kolommen tekst ingevuld.
- Klik bij Algehele score twee keer op het prullenbakje, zodat er twee kolommen over blijven. Let op: er staan nu nog getallen in de tabel die niet kloppen. Dit verander je bij stap u.
- Vul in de linker kolom de manier van beoordelen in: Cijferbeoordeling, Woordbeoordeling, Ontwikkelingsniveau of Voldaan/ Niet voldaan.
In onderstaand voorbeeld is gekozen voor Cijferbeoordeling. Vul in de rechter kolom ‘Niet aanwezig’ in. Let op: er staan nu nog getallen in de tabel die niet kloppen. Dit verander je bij stap u.
- Vul in de linker kolom het cijfer 1 in en laat 0 in de rechter kolom staan.
- Controleer bovenaan de rubric of deze is opgeslagen. Dit gebeurt automatisch, maar dit heeft soms nog even tijd nodig als er staat ‘Opslaan…’.
- Dit onderdeel is optioneel. Wanneer de leeruitkomst of het gedeelte daarvan uit meer dan 500 tekens bestaat, dan kun je:
- of de tekst in meerdere delen knippen en deze delen invoeren zoals bij stap 1c over meerdere rijen,
-
of een document uploaden in je onderwijscourse waarin de leeruitkomsten staan.
Denk bijvoorbeeld aan een studiehandleiding of maak bijvoorbeeld een document met de titel ‘Leeruitkomsten’ aan wat je hangt onder een eenheid in je onderwijscourse in Brightspace.
In onderstaand voorbeeld is gekozen voor het hangen van een document met de naam ‘Leeruitkomsten’ onder de eenheid ‘Introductie’. Maak je hier geen gebruik van, ga dan door naar stap x.
- Selecteer de gewenste eenheid (in dit voorbeeld de eenheid ‘Introductie’). Er komt een blauwe lijn om de eenheid heen te staan
- Kies vervolgens voor Bestaand toevoegen
- Sleep of blader naar een PDF bestand met leeruitkomsten
- Zet het document op ‘Zichtbaar’
- Ga terug naar de rubric. Je gaat straks een link toevoegen naar het document waar de (gedeelten van) leeruitkomsten met meer dan 500 tekens in staan.
Ga daarvoor naar de kolom ‘Goed’ en zet in de rij waar de eerste leeruitkomst of een gedeelte daarvan wordt gemeten een korte tekst neer, bijvoorbeeld ‘Leeruitkomst A1’
- Selecteer de korte tekst
- Klik op het ‘vogelbekje’ en vervolgens op Quicklink invoegen
- Klik op Cursusbestand
- Herhaal stap w in de kolom ‘voldoende’.
- De rubric staat automatisch op ‘Gepubliceerd’. Wil je op een ander moment nog aan de rubric werken of collega’s ernaar laten kijken, stel de rubric dan in op Concept.
- Als de rubric klaar is, klik dan op Gepubliceerd.
z. Optioneel: wil je een voorbeeldweergave van je rubric zien?
- Ga naar ‘Sluiten’.
- Klik op het ‘vogelbekje’ bij de betreffende rubric en vervolgens op ‘Voorbeeldweergave’.
- Voorbeeld van een voorbeeldweergave:
In de toetscourse staat een toetsopdracht klaar, waar je jouw rubric aan wilt koppelen. Zo maak je het mogelijk om met een rubric te beoordelen. Het kan gaan over meerdere toetsopdrachten.
- Ga in de Toetscouse naar Assessment > Opdrachten.
- Klik op de gewenste opdracht. In het voorbeeld is de naam van de toets onherkenbaar gemaakt.
- Ga naar Opdracht bewerken
- Klik op het pijltje bij Evaluatie en Feedback
- Klik op Rubric toevoegen en vervolgens op Bestaand toevoegen
- Selecteer de gewenste rubric door een vinkje te zetten en vervolgens te klikken op Selectie toevoegen
- Klik op Opslaan en sluiten
- Ga in de toetscourse naar Assessment en vervolgens naar Opdrachten
- Klik op de Opdracht die je wilt gaan beoordelen.
- Klik op Ga naar evaluatie om te beoordelen
- Er zijn twee mogelijkheden:
- Heeft de student de toets niet gemaakt/gedaan of was hij/zij te laat met inleveren? Vul dan ‘Niet aanwezig’ in. Vul altijd een resultaat in, anders krijgt de student onterecht een extra kans om de toets te maken, waar examencommissies onnodig mee worden belast. Ga daarna verder naar stap o.
- Heeft de student de toets wel op tijd gemaakt?
3.1. Beoordelen via symbool 'Play'
- Heb je gekozen voor het symbool ‘Play’, vink dan de betreffende score aan, bijvoorbeeld ‘voldoende’.
- Wil je een toelichting op de beoordeling toevoegen, klik dan op Feedback toevoegen. Wanneer je ‘uitmuntend’, ‘onvoldoende’ of ‘zeer slecht’ als score invult, geef dan altijd een toelichting op je beoordeling.
- Wil je een score geven die die afwijkt van een score in de kolommen (10, 8, 6, 4 of 1)? Zo niet, ga door naar stap k.
- Klik op het veld waar later de score zichtbaar kan worden.
- Pas de score aan. In dit voorbeeld is de score aangepast naar 7. Let erop dat je met je docententeam heldere afspraken maakt in kalibratiesessies over wanneer er afgeweken kan worden van de scores in de kolommen (10 8, 6, 4 en 1). Het aanpassen van scores geeft namelijk het risico dat de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid lager wordt.
- Geef altijd een toelichting op je beoordeling wanneer je afwijkt van een score, zodat voor de student duidelijk is waarom je afwijkt. Klik daarvoor op Feedback toevoegen.
3.2. Beoordelen via symbool 'Tabblad in nieuw venster openen'
- Heb je gekozen voor het symbool ‘Tabblad in nieuw venster openen’, vink dan de betreffende score aan, bijvoorbeeld ‘voldoende’.
- Voeg een toelichting op de beoordeling toe, indien gewenst door te klikken op Feedback toevoegen.
- Wil je een score geven die die afwijkt van de scores in de kolommen (10, 8, 6, 4 of 1)?
- Klik op het veld waar de score zichtbaar kan worden
- Pas de score aan. In dit voorbeeld is de score aangepast naar 7. Let erop dat je met je docententeam heldere afspraken maakt in kalibratiesessies over wanneer er afgeweken kan worden van de scores in de kolommen. Het aanpassen van scores geeft namelijk het risico dat de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid lager wordt.
- Voeg altijd een toelichting op de beoordeling toe wanneer je afwijkt van een score die vermeld is in de kolommen (in onderstaand voorbeeld 10, 8, 6, 4 of 1), zodat voor de student duidelijk is waarom je afwijkt. Klik hiervoor op Feedback toevoegen.
- Brightspace rekent automatisch de beoordeling uit. Let op: wanneer de student niet voldoet aan de voorwaardelijkheden, is het nodig om de beoordeling handmatig aan te passen (zie stap m t/m o). In de onderstaande afbeelding staat een voorbeeld van een ingevulde rubric waarbij aan de voorwaardelijkheid is voldaan. Klik onderaan op Sluiten als je klaar bent met het invullen van de rubric. Wanneer de student aan de voorwaardelijkheden heeft voldaan, ga dan verder naar stap p.
- Voldoet een student niet aan de voorwaardelijkheden? Dan is het nodig om de automatische beoordeling te overschrijven. In het onderstaande voorbeeld is aan de voorwaardelijkheid niet voldaan.
- Klik eerst op Sluiten om later de beoordeling te kunnen aanpassen.
- Pas onder het kopje ‘Algehele score’ de automatische beoordeling aan wanneer de student niet aan de voorwaardelijkheden heeft voldaan, naar maximaal een 5 bij een cijferbeoordeling of maximaal een ‘bijna voldoende’ bij een woordbeoordeling. In het voorbeeld is een cijferbeoordeling te zien.
- Geef de student een toelichting op de beoordeling indien gewenst in het tekstvak onder ‘Algehele feedback’. De student kan hierdoor in de toekomst groeien. Je kunt een schriftelijke toelichting geven, maar je kunt ook gebruiken van functies als ‘Audio opnemen’ en ‘Video opnemen’.
- Verstuur de beoordeling. Er zijn twee mogelijkheden:
- Wil je de student meteen de beoordeling sturen? Klik dan op Publiceren.
- Wil je alle studenten tegelijkertijd de beoordeling sturen? Klik dan op Concept opslaan. Wanneer je alle studenten beoordeeld hebt, klik je op Alles publiceren.
Nadat de beoordelingen zijn gepubliceerd, moeten de resultaten uit Brightspace worden overgezet naar het resultaatsysteem. De instructie daarvoor vind je hier.