Je kunt als docent zelf een toetsafname en toetsinzage faciliteren. Dit kan op door via de tentamenorganisatie een aantal toetslaptops te lenen en die in het klaslokaal uit te delen aan de studenten.
Vraag advies aan je ICTO'er, het Digitaal Loket of FB Digitaal Toetsen als je onzeker bent over de methode.
Advies bij faciliteren toetsafname en inzage
De aandachtspunten zijn:
- Faciliteer zelf een toetsafname of inzage bij toetsen met minder dan ± 40 deelnemers. Voor grotere groepen, kun je het tentamen inplannen via het tentamenorganisatie. De reden is dat er nog wel eens wat misgaat op een van de laptops. Met een kleine groep studenten kun je dit makkelijker oplossen.
- Er moet tenminste één surveillant of docent aanwezig zijn in het klaslokaal.
- Zorg voor voldoende stopcontacten voor het opladen van de laptops.
- Regel een aantal leenlaptops via het toetscentrum. Regel altijd iets meer laptops dan het aantal studenten.
In onderstaande diagram worden de aandachtspunten toegelicht.
Het toetscentrum biedt meer dan honderd 'toetslaptops' aan. Deze laptops zijn beveiligd tegen tentamenfraude. Buiten toetsperiodes zijn ze aan te vragen via de tentamenorganisatie (TTO). Bij ontvangst kun je de laptops onder de studenten in het klaslokaal verspreiden. Studenten loggen in op Ans met hun Windesheim mailadres. Ze kunnen vervolgens de toets maken of inzien.
Hieronder lees je hoe je een toets klaarzet in Ans (gecontroleerd in feb. 2024).
Toets afnemen in Ans
Je kunt de toetsafname inplannen via de Instellingen > Toetsafnames.
Vervolgens kun je bij Instellingen > Toegankelijkheid een wachtwoord en toegangslocatie instellen. De toets kan hierna worden afgenomen via de laptops van het toetscentrum.
Toetsinzage plannen in Ans
De toetsinzage kun je plannen via de Instellingen > Toetsinzage. Stel een wachtwoord in en klik op de locatie. De toets kan hierna worden ingezien via de laptops van het toetscentrum.
Vanaf september 2024 kunnen studenten niet langer gebruik maken van Safe Exam Browser (SEB) op hun eigen Windows- of Mac-laptops.
Deze beslissing is genomen vanwege frequente technische storingen, zoals het niet opstarten van SEB en verouderde JavaScript-versies op de studentlaptops. Dit zorgt voor ruis. Het advies is om voortaan toetslaptops via de tentamenorganisaties te lenen en aan te bieden.
Deze toetslaptops zijn in beheer van het toetscentrum en worden regelmatig bijgewerkt, waardoor ze (bijna) altijd goed functioneren met SEB. ✅