Hogeschool Windesheim

Hoe maak ik in bulk groepen aan voor groepsopdrachten?

Aangepast op

 

Via de Groep Management Widget kan je in bulk het volgende uitvoeren:

  1. nieuwe groepen aanmaken binnen een course

  2. Nieuwe groepen aanmaken en studenten koppelen aan de groepen

  3. Studenten koppelen aan of ontkoppelen van bestaande groepen.

Hieronder is beschreven hoe je dit uit kan voeren.
 

In deze handleiding maken we gebruik van het voorbeeldbestand dat hieronder staat. Deze kun je zelf naar wens aanpassen.

Expand or collapse content Nieuwe groepen aanmaken binnen een course

Om nieuwe groepen aan te maken binnen een course, moet er een groepscategorie bestaan waar je de groepen aan toe wilt voegen of moet een nieuwe groepscategorie gemaakt worden. Bij het aanmaken van een nieuwe groepscategorie wordt altijd één groep automatisch aangemaakt met als naam Group 1. 

  • Navigeer in je cursus naar Gebruikers - groepen
  • Klik op Nieuwe Categorie  om een nieuwe groepscategorie aan te maken.
  • Je maakt hier de categorie aan voor de groepsopdracht. De groepen zelf laden we later in bulk in.

  • Vul de belangrijkste gegevens in, zoals de Categorienaam en het Type inschrijving.

  • Vul bij Aantal groepen: 1 in. 

  • Klik vervolgens op Opslaan. De categorie zal nu worden gemaakt inclusiefde aangegeven groep (= Group 1).

  • Verwijder de automatisch aangegeven groep (door de groep te selecteren en delete te kiezen)

Vervolgens gaan we in bulk groepen toevoegen aan deze categorie. Dit kan middels het bestand dat hierboven is gedeeld. Dit bestand dien je zelf passend te maken, waarbij de volgende details van belang zijn:

  1. Het is verplicht om bij het aanmaken van groepen één user per groep in te schrijven. Daarvoor gebruik je een dummy student die aangemaakt moet worden in de Groepslijst (/Classlist). Als dummy-student kan binnen Brightspace demostudentGMW gebruikt worden

  2. Ga naar Gebruikers - Deelnemers - Deelnemers toevoegen - Bestaande gebruikers toevoegen en zoek de student demostudentGMW op.

  3. Geeft de student de rol "Student-Handmatig" en voeg hem toe aan de course via "Geselecteerde gebruikers inschrijven"

  4. Open hierna het voorbeeldbestand en vul daarna de kolommen als volgt in:

Kolom Opmerking

Username

Veld MOET leeggelaten worden.

OrgDefinedId

vul hier het orgDefinedID van een (demo-)student  in: dit is bij de dummystudent: demostudentGMW

FirstName

kan leeggelaten worden

LastName

kan leeggelaten worden

Role

kan leeggelaten worden

Email

kan leeggelaten worden

GroupName

Vul hier de naam in van de nieuw aan te maken groepen

GroupCode

Dit veld moet leeggelaten worden. Brightspace maakt zelf een groupcode aan

GroupCategoryName

Vul hier de exacte naam van de Groupcategory in zoals aanwezig of aangemaakt in Brightspace

Action

Vul hier Enroll in

  • Sla het bestand vervolgens op als .csv bestand waarbij de naam van het bestand begint met classlist_ (dus bijvoorbeeld classlist_xxx.csv)

  • Open het csv bestand in een teksteditor en vervang de puntkomma's (;) door een komma (,) via de optie "Bewerken - vervangen" en sla het aangepaste csv nogmaals bestand op.

Ga naar het onderdeel Inladen CSV bestand in Brigthspace - Group Management Widget om het csv bestand in Brightspace te laden.

Expand or collapse content Nieuwe groepen aanmaken en studenten koppelen aan de groepen

Het is op dit moment niet mogelijk om direct nieuwe groepen aan te maken en studenten te koppelen.

Deze actie moet dan ook in 2 keer uitgevoerd worden:

  1. Maak via de Group Management Widget nieuwe groepen aan waarbij 1 student (eventueel demo-student) aan elke groep wordt toegevoegd.
  2. Nadat de groepen zijn aangemaakt kan de widget nogmaals gebruikt worden om de studenten te koppelen aan de zojuist aangemaakte groepen.
Expand or collapse content Studenten koppelen aan of ontkoppelen van bestaande groepen

Bij het koppelen aan of ontkoppelen van studenten van bestaande groepen zijn de groepen al aanwezig in de Brightspace course. De groepen hoeven dus niet eerst aangemaakt te worden voorafgaand aan het importeren van de studenten.

In het voorbeeld CSV bestand kunnen de studenten worden opgenomen die gekoppeld moeten worden aan de groepen (via een Enroll actie) of moeten worden ontkoppeld (via een Unenroll actie).

  • Sla het bestand vervolgens op als .csv bestand waarbij de naam van het bestand begint met classlist_ (dus bijvoorbeeld classlist_xxx.csv)

  • Open het csv bestand in een teksteditor en vervang de puntkomma's (;) door een komma (,) via de optie "Bewerken - vervangen" en sla het aangepaste csv nogmaals bestand op.

Let op: de studenten moeten al in de classlist van de course staan. Anders kunnen ze niet aan de groepen toegevoegd worden.

Tijdens de import wordt gecontroleerd:

  • Of de groep al bestaat. Zo niet, dan wordt alsnog de groep aangemaakt
  • De student die bij de groep staat vermeld wordt daarna aan de groep toegevoegd.

Ga voor het laden van het aangemaakte importbestand naar "inladen CSV bestand in Brightspace - Group Management Widget"

Expand or collapse content inladen CSV bestand in Brightspace - Group Management Widget

Op de homepage van je cursus vind je de group management widget. Upload hier het bestand wat je zojuist hebt klaargemaakt en klik op import.

De groepen zijn nu aangemaakt (de melding "All actions were succesful" verschijnt). Als er een fout in het importbestand zit, dan zal hier een melding van aangemaakt worden via een bestand met errors (zie Downloadsmap) 

In iedere groep is de demostudentGMW ingeschreven. Dit kun je in één keer ongedaan maken, door de DemostudentGMW uit de classlist te verwijderen.

  • Ga hiervoor naar Gebruikers - Deelnemers (/Users -> Classlist).

  • Selecteer de demostudentGMW en Unenroll (/Uitschrijven) deze.

De groepen zijn nu gereed voor gebruik. 

Vorige Artikel Hoe maak ik in bulk nieuwe groepen met studenten aan?
Volgende Artikel Hoe maak ik secties aan in mijn course? (adhv OWG groepen)